zaterdag 12 februari 2011

gerookt spek

Een poosje geleden toen ik er achter kwam hoe ik simpel thuis koud kon roken, heb ik dat uitgetest met een een stuk buikspek. Deze heeft eerst een weekje in de pekel gelegen waarna ik 12 uur lang een oogje op de rookoven moest houden.
Ik kan zeggen dat dit weer een klein succes is. Misschien is het net iets te zoet geworden, maar gebakken met ei of verwerkt in een stoofpot denk je bijna dat het een dure Italiaanse ham is.
Volgende keer misschien tog maar wat minder suiker en venkelzaad door de pekel doen.
Maar goed mij hoor je niet klagen....

4 opmerkingen:

  1. hoe had je de pekel gemaakt? echt een week erin? zou het zelf niet durven om het vlees een week in de pekel te doen.

    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het recept wat ik volg verschilt nog wel eens. Maar normaal gelijke delen suiker en colorosozout en dan de kruiden die je zelf lekker vind
    Na een week moet je het spek wel spoelen in schoon water maar je zult merken dat het een heel stuk steviger geworden is.
    Als je dit te zoet is kun je minder suiker gebruiken. Maar let op je hebt altijd iets suiker nodig
    Colorosozout=nitrietzout=kleurzout Gewoon aan je slager vragen voor een beetje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoek ook eens op dry cure.
      Dat is wat ik eigenlijk maak, maar in plaats van pink salt en gewoon zout gebruik ik alleen coloroso zout. Dit is omdat colorosozout een lagere nitriet waarde heeft dan pink salt

      Verwijderen
    2. Bob,

      Bedankt voor je reactie, ik ga het zeker volgende week proberen, mijn zalmzijde is ook gelukt, dus dan zal dit ook lukken denk ik.

      Paul

      Verwijderen