dinsdag 1 februari 2011

Koud roken

Ik heb de oplossing gevonden voor het probleem van het koud roken van kleine hoeveelheden vlees of vis. Waar ik in het begin aan het kloten was met nat zaagsel of bijvoorbeeld zalm op een koelelement legen in de rookoven heb ik nu de oplossing.

Men neme : een leeg bierblik
                   rookmot
                   afsluitbare bbq/ rookoven
                   een nieuwe soldeerbout

Ja je leest het goed, een soldeerbout. Zorg wel dat het een nieuwe is zodat er geen zware metalen enz kunnen verdampen.
Vul het blikje met houtmot en zorg dat het goed vol zit.
Prik er een paar gaatjes in zodat de rook kan ontsnappen.
Steek de soldeerbout door de opening in het houtmot.
Leg het blikje plat in de bbq/rookoven.
En wachten maar
Doordat we koud roken duurt het wel even. het is waarschijnlijk nodig om een paar blikjes te vullen en een hele dag het roken door te laten gaan. Je hebt dus tijd genoeg om voor lege blikjes te zorgen.
Doordat de soldeerbout het houtmot niet ontbrand maar wel continu laat smeulen word de temperatuur niet hoog. Vooral niet met de kou die we op dit moment buiten hebben.
Van het weekend heb ik 2 stukken buikspek op deze manier gerookt nadat ik ze lang gepekeld heb. De stukken hangen nu te drogen in de keuken.
Volgende keer worst......

3 opmerkingen:

  1. Dag Bob, Met veel aandacht en een glimlach je rook uitvinding gelezen!
    Ben sinds een aantal dagen druk aan het zoeken op internet over hoe ik koud kan roken-wat ik moet doen- en wat voor een rookkasten er te koop zijn. Wat jij doet lijkt mij een leuke uitdaging om te gaan proberen, want ik heb het nog nooit gedaan. Heb wel een soldeerbout, maar ik begrijp dat ik er nog eentje erbij moet kopen als je bv. 2 blikjes wilt gebruiken.
    Ik ga het maar eens proberen. Groetjes van Miranda PS.. heb je de worst al gerookt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De worsten zijn nu gerookt ik plaats binnenkort wel een update van hoe dat gegaan is. P.S. als je het wil proberen, bij de gamma de goedkoopste soldeerbout werkt prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk eens op YouTube, onder de naam van smokerdirk daar kom je een mooi apparaatje tegen waarmee je koud kunt roken.

    BeantwoordenVerwijderen